DATUM: 14 mars, 2018

Vilka nya företag och affärsmodeller ser vi i en alltmer digitaliserad värld? Är det monopolföretagen som tar över, eller skapas tvärtom möjligheter för småföretag att bli multinationella?

De enorma mängder data som samlas in av webbsidor, mobiltelefoner och mätinstrument i maskiner ger upphov till helt nya tjänster och företag. En rad plattformar visar tendenser att skapa monopol i sina branscher. Samtidigt ser vi hur små företag kan växa mycket snabbt tack vare att tekniken gör det möjligt att ha hela världen som marknad, och även de som inte växer kan vara globala. Vart är den här utvecklingen på väg? Seminariet utgick ifrån Darja Isakssons och Karl Wennbergs kapitel “Digitalisation and collective value creation” i vår antologi “Machines, jobs and equality”.

På scen:
Karl Wennberg, professor i företagsekonomi, Linköpings universitet och Handelshögskolan i Stockholm
Joakim Wernberg, forskningsledare, Entreprenörskapsforum
Claire Ingram Bogusz, postdoc-forskare på Handelshögskolan i Stockholm
Moderator: Andreas Bergström, vice vd, Fores

Video från seminariet går att se här (tyvärr saknas de första minuterna, komplettera gärna med att ladda ner presentationen nedan).

Karl Wennbergs presentation går att ladda ner här.