Är nudging det nya svarta inom miljöpolicy?

2008 släpptes Cass Sunstein och Richard Thalers »Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness«, en bok om att påverka människors beteende utan lagstiftning eller ekonomiska incitament.

Klimatflyktingar

Kopplingen mellan framtidens migrationsmönster och klimatförändringar är starkare än många tror. Redan år 2050 beräknas klimatdriven migration leda till att fler än 200 miljoner ”klimatflyktingar”, samtidigt råder det stor förvirring kring juridisk status – är de flyktingar eller migranter?

Fores Klimat- och Miljöprogram söker praktikant

Vill du arbeta i en spännande miljö i nära samarbete med ledande beslutsfattare och forskare?  Klimat- och miljöprogrammet söker nu personer som studerar nationalekonomi, statsvetenskap, miljövetenskap eller annan utbildning som är relevant för vårt arbete och som är intresserade av att jobba med miljöfrågor.

Klimatflyktingar eller miljömigranter, är vi rustade för framtidens migration?

Klimatförändringarna förväntas leda till stora folkförflyttningar. Redan år 2050 uppskattar UNHCR att över 250 miljoner människor kommer ha drivits från sina hem på grund av klimatförändringar eller klimatkatastrofer. Hur ska vi på svensk och europeisk nivå bemöta de nya klimatdrivna migrationsutmaningarna?

Analys av budgetpropositionen 2018: Ökad fart mot hållbarhet – med brett stöd

I juni beslutade riksdagen att Sveriges klimatpåverkan inom transportsektorn ska minska 70 % 2010-2030. Budgetpropositionen är första tillfället då detta ska börja förverkligas, och här finns flera viktiga satsningar på hållbara transporter.

Seminarium: Klimatflyktingar 6 okt

Kopplingen mellan framtidens migrationsmönster och klimatförändringar är starkare än många tror. Redan år 2050 beräknas klimatdriven migration leda till att fler än 200 miljoner ”klimatflyktingar”, samtidigt råder det stor förvirring kring juridisk status – är de flyktingar eller migranter?

Laddguldet: Sveriges bästa elbilskommun

Laddguldet premierar de kommuner i Sverige som har gjort mest för att underlätta och påskynda en omställning till en fossiloberoende fordonsflotta, med fokus på de laddbara fordonen.

Göteborg: Reseavdrag – dags att gynna fossilsnålt resande?

Nio av tio som utnyttjar reseavdrag gör det för bilanvändning. Avdraget används mest av manliga höginkomsttagare i de tre största städerna. Hälften av den totala kostnaden för reseavdraget går till de tre storstadslänen.