Kritik mot finansiering av oppositionens budgetalternativ (uppdaterad)

I denna policy paper presenterar Andreas Bergh och Henrik Jordahl vid Institutet för Näringslivsforskning sin granskning av de rödgrönas politiska alternativ utifrån det gemensamma budgetförslag de lade fram den 3 maj.

Svenska kommuners behov av invandring – FORES Policy Paper 2010:2

I studien Kommuners behov av invandring undersöker Petter Hojem hur arbetskraftsutbudet och välfärden i svenska kommuner kan säkras med hjälp av invandring och förbättrad integration.

Lokal bekämpning av främlingsfientlighet – FORES Policy Paper 2010:1

Denna policy paper och tillhörande opinionsundersökning pekar mot att rasistiska krafter motverkas bäst på lokal nivå, person till person. Dock är för få beredda att diskutera med vänner och släktingar som har sådana uppfattningar.

Vinnare och förlorare – FORES Studie 2010:1

Syftet med denna studie är att identifiera vilka branscher och företag som förlorar respektive vinner på ett högt pris på växthusgasutsläpp. Frågeställningen har angripits genom att först identifiera ett troligt prisspann givet de svenska klimatmålen och därefter studera vad detta pris innebär för utsläppskällor i Sverige.

Winners and Losers

Which sectors and companies stand to gain from a rise in the price of carbon emissions? How can we promote the emergence of these companies and sectors that will be the drivers of Swedish growth? And who are the losers? This study tries to address these questions.

Köp av utsläppsminskningar utomlands – FORES Studie 2009:5

Om det är billigare att köpa utsläppsminskningar i fattigare länder, samtidigt som dessa får hjälp att utvecklas mot ett grönare samhälle, är inte detta en alldeles utmärkt idé som förenar det bästa av många världar?

Här finns Gnosjöandan i Sverige- FORES Studie 2009:3

I Gnosjö i blomstrar företagandet. Några mil bort stagnerar avfolkade orter. Varför? Vad kan göras åt det?

Köra bil på landet och rädda klimatet – FORES Studie 2009:2

Studien ”Köra bil på landet och rädda klimatet” visar hur landsbygden både kan klara höjda bensinskatter och leda klimatomställningen, utan att det varken blir dyrt eller svårt för staten eller för samhällsekonomin.