Varför blir stora infrastrukturprojekt ofta så mycket dyrare än beräknat? Är det rimligt att räkna med att kommuner ska vara med och finansiera projekten? Och kan extra skatteintäkter från höjda fastighetsvärden göra kalkylen bättre? 13 mars anordnade Fores ett seminarium om höghastighetsjärnvägen och dess lönsamhet.

Sveriges står inför det största infrastrukturbeslutet på 150 år – ska vi ha en ny stambana med höghastighetståg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö? 13 mars anordnade Fores ett seminarium  utifrån Åsa Hanssons rapport ”Är det lönt att välja tåget?”  som diskuteras samhällsekonomiska beräkningar, finansieringslösningar och andra avgörande frågor för höghastighetsjärnvägen. Mer läsning om höghastighetsjärnvägen hittar du på vår samlingssida.

Bilder från seminariet hittar du här.

Åsa Hanssons presentation hittar du här.

I panelen medverkade:

Åsa Hansson, rapportförfattare, docent och lektor i nationalekonomi vid Lunds universitet samt ledamot i Fores styrelse
Maria Börjesson, docent vid Centrum för transportstudier vid Kungliga Tekniska högskolan.
HG Wessberg, huvudförhandlare Sverigeförhandlingen
PM Nilsson, politisk redaktör Dagens Industri 

Moderator var Andreas Bergström, vice vd, Fores