Den politiska debatten i Sverige har blivit allt mer påverkad av idéer om nationell identitet och ”vad som är svenskt”. Det visar en ny studie från tankesmedjorna Fores och Demos. Den 12 juni anordnade vi på Fores ett samtal om populismens påverkande kraft på den politiska retoriken i Sverige.

 

Se seminariet i efterhand här.

Studien är en delstudie i ett europeiskt projekt mellan sex länder om rädsla och populism i Europa, lett av den brittiska tankesmedjan Demos. Den svenska fallstudien har kartlagt den politiska retoriken i Sverige och undersökt vilken roll nationell identitet har i att forma attityder till invandring.

Medverkande:

  • Katarina Areskoug Mascarenhas, chef för EU-kommissionens representation i Sverige
  • Göran Von Sydow, fil dr i Statsvetenskap och ställföreträdande direktör för Sieps 
  • Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet
  • Svend Dahl, fil dr i statsvetenskap och chef för Liberala nyhetsbyrån
  • Mikael Hjerm, professor i sociologi vid Umeå universitet
  • Clara Sandelind, doktor i statsvetenskap vid University of Sheffield

Moderator: 

Minna Ljunggren, programchef Migration och Integration, Fores

För mer information kontakta:

Oskar Adenfelt, projektledare på tankesmedjan FORES
oskar.adenfelt@fores.se

Läs mer om studien här