Våra drömmars land
Syftet med svensk skola är att ge varje elev möjligheten att forma sitt liv efter eget huvud och nå sin fulla potential. Att ge elever chansen att nå sina drömmar är en investering för framtiden som ger garanterade resultat.
I den här rapporten föreslås fem liberala reformpaket som skulle sätta bildningen, kunskaperna, nyttan och den sociala rättvisan i centrum för svensk skolpolitik. Sverige kan bli möjligheternas land, men bara om reformviljan finns.
Observera: Reformgrupperna är ett initiativ av tankesmedjan Fores och tidsskriften Liberal Debatt. Åsikterna i policypapprena är författarnas egna.
Om författarna
Fores Reformgrupp Utbildning består av:
- Douglas Thor, förbundsordförande MUF
- Caroline von Seth, förbundsordförande CUF
- Erik Berg, förbundsordförande LUF
Författarna om rapporten
I media
“Ungdomsförbundet: Dags för L att leverera”, Erik Berg intervjuas i Altinget, 1 september 2023
“Framtidens liberala skolpolitik”, Liv Näslund i Tidningen Nu (nummer 35, årgång 41), 31 augusti 2023
“Vi behöver fler genier på lärarutbildningarna”, Caroline von Seth i Expressen, 30 augusti 2023
“Självkritik och reformer för en bättre skola”, Nora Karlsson i Sörmlands Nyheter, 26 augusti 2023
“Unga högern om skolan: Vi är körda”, Torbjörn Nilsson i Svenska Dagbladet, 23 augusti 2023
“Ungdomsförbunden dömer ut regeringens skolpolitik”, Douglas Thor, Caroline von Seth och Erik Berg intervjuas i Expressen, 23 augusti 2023
Om Reformgrupperna
Sverige och världen är i akut behov av en liberalism som står på frihetliga värderingar och en gedigen reformagenda. Därför tillsätter Fores i samarbete med Liberal Debatt fyra reformgrupper bestående av några av de främsta liberala framtidsnamnen i Sverige.
Tillsammans över parti- och blockgränserna ska nu en liberal berättelse för vår tid och framtid mejslas fram, med grunden i reformer på områdena: utbildning, rättsstat, integration och klimat.