I takt med att datadrivna marknader växer fram, där användare och kunders data byts mot tjänster, växer också behovet av tillit och transparens. Denna policy brief tar upp frågan om hur sådan transparens skulle kunna se ut och ställer upp tre policyrelaterade utmaningar.

Varje dag handlar vi med våra personliga data. För en användare är tjänsten gratis, men för tjänsteleverantören finns det stora värdet i all den användardata som kan samlas in och användas, till exempel för riktad marknadsföring.

På många sätt är detta gynnsamt för konsumenter, eftersom tjänster som bidrar med fantastiska funktioner inte kostar några pengar. Men ett flertal internationella studier visar att användare är oroliga för mängden data som samlas in, och i vissa fall visar studierna att användare planerar att minska mängden data de delar med sig av.

För att datadrivna marknader ska kunna fortsätta blomstra och för att användare ska känna sig trygga behöver marknadsförhållandet granskas. Denna policy brief landar i en formulering av tre utmaningar:

Avsaknad av transparens:

Att följa sin data är idag i princip omöjligt, och i framtiden behöver vi ta ställning till hur denna transparens kan utformas för att ge både marknadsaktörer och konsumenter goda förutsättningar att vara aktörer på datadrivna marknader.

 

Ojämlika avtalsförhållanden:

Användaravtal är mer eller mindre ogenomträngliga för konsumenter, och ett ”blint, icke-informerat samtycke” uppstår när konsumenter accepterar avtalen utan att ha förstått dem. Detta måste diskuteras och en lösning finnas.

 

Bristande tillit:

För att datadrivna marknader ska vara hållbara i längden krävs att trenden som ett flertal undersökningar visar på, nämligen att användare blir mindre och mindre bekväma med att dela med sig av sin användardata, krävs att marknadens aktörer börjar bygga upp användarnas tillit.

 

Läs hela skriften här.

Läs Stefan Larsson i SvD Debatt

 

Kontakt:

Stefan Larsson, programchef och forskare på digitala samhället

stefan.larsson@fores.se

Robin Vetter, projektledare på digitala samhället

robin.vetter@fores.se